SOLUSI

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Hurmm..
Kesedihan yang melanda aku sejak beberapa hari yang lepas masih terus mencengkam.. Banyak sangat perkara yang aku fikirkan sehingga tidak tahu bagaimana untuk mengeluarkan diri dari cengkaman itu.. Titis jernih sudah beberapa kali mencoba untuk memunculkan diri.. Tapi, segala kudrat yang aku ada ku kumpul.. Menahan agar aku bisa menjadi kuat!! Akhirnya, tutup mata rapat-rapat dan mencoba melupakan semuanya seketika..

Alhamdulillah, hari ini selamat menyelesaikan puasa untuk hari kedua.. Seharian dirumah tidak memberikan apa-apa alasan untuk aku menyerah.. Cuma denyutan kepala yang seakan mencabar agar aku lebih tabah.. Banyak sangat fikir barangkali.. Atas rezeki yang diberikan, aku berbuka seadanya.. Alas perut sahaja.. Sebab aku betul-betul tidak berselera..


Kehidupan aku kembali sunyi.. Sangat sunyi.. Sehingga bunyi denyutan nadi dapat ku dengari dengan jelas sekali.. Mengira detak dentumnya.. Sambil meramal.. Sehingga bila ia akan 'bertugas' untuk tubuh yang semakin hilang arah ini.. Oh! Aku belum bersedia.. Sampai bila pun aku belum bersedia..

Sekali lagi aku ditanya mengenai soalan egois yang melanda jiwa.. Kalau betul di situ tinggalnya rindu.. Kenapa tidak dituju? Kalau benar di sana ada syahdu.. Kenapa tidak biarkan ia berlalu? Sesungguhnya aku masih mencari jalan untuk menyelesaikan rungkaian makna di sebalik kata itu.. Dan aku masih belum membuat langkah pertama.. Aku biar saja diri berteka teki.. Dengan harapan, satu hari nanti, ia pasti bosan dengan semua ini dan akan melangkah secara sendirinya.. Sekali lagi.. "Biarlah.."

Seperti semalam.. Melepak atas tilam.. Membiarkan diri dibaluti kesepian.. Melayan perasaan sendiri.. Umpama esok tiada lagi.. Wahai sang Ramadhan, sesungguhnya hati ini rindu mendengar suaranya yang merdu.. Merindu saat mesra sewaktu dulu.. Sungguh tidak tersangka.. Cepat benar masa berlalu.. Namun, lekatnya ia di dalam hati belum jua berlalu pergi.. Air mata ini agak manja malam ini.. Hurmmm.. Gud Nitez!

No comments: