AKAN KU CUBA!

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia...

Hyeppz Peeps!
Huhuhuhu.. Sensorang di rumah.. Semua benda pun ndak lalu mau buat.. Baru selesai melipat kain dan memasukkan baju yang sudah kering ke dalam almari.. Hurmm.. Bohsan jak ku rasa.. Maka lepak kejap lah di blog untuk sharing new entry hari ini.. Apa yang menarik??

Hari ini as usual aku bangon awal.. Jam 4.30 dah bangon.. Namun asyik termenung atas tilam berlapis dua ni sampai ndak sedar jam sudah hampir menuju ke angka 5.. Laju saja aku bergerak untuk bersiap.. Yo lah! Ndak mau lambat sampai ke ohpiz kan.. Maklumlah, hari ini hari pertama persekolahan selepas cuti seminggu.. Sure jalan agak sesak menjelang pagi..
Sampai ohpiz kira-kira 10 minit sebelum jam 6 pagi.. Jalan penuh tenang.. Sejuk jak rasa.. Pagi tadi mandi pun macam ndak sanggup.. Sejok gilaaaa.. Sampai ke tulang rasanya terasa.. Maklumlah, semalam kan seharian hujan saja di KK ni.. Sehinggakan beberapa kawasan rendah di naiki air.. Termasuklah dekat dengan tempat tinggal ni.. Kawasan Tebobon dan Bandar Sierra.. Sebab itulah semalam aku lepak di rumah saja.. Seharian makan-tidor saja kerja aku.. Uhuhuhu.. First tyme menikmati cuti meskipun agak membosankan sehingga hati meminta sesuatu.. Hurmm..

Duty di laksanakan seperti biasa.. Agak terkejut aku menyelak akhbar tempatan hari ini.. Beberapa kenderaan terbalik, terbabas dan tersadai akibat hujan yang melanda... Huhuhuhu... Ngeri pown hadoo.. Kerja hari ini bersama sang patner aku.. Berdedikasi.. Pagi ni minom teh tarik dan segulung popiah.. Ndak lalu mau makan.. Jam 9.45 ada kuiz.. Ingat lagi tak Jingle Promo Nescafe yang aku buat hari tuh?? Yang memaksa aku sibuk sebab client tuh mau jugak hantar hari itu.. So, kuiz dia dah start hari ini.. Dan untuk itu, hari ni aku main culas skett.. Telefon kawan aku dekat Tawau dan kasi dia menang.. RM 100.. Hari ini kena cari pemenang dua orang.. Jadi, sorang plan aku dan sorang lagi yang bertuah.. Huhuhuhu.. Ni jak cara aku tolong kawan-kawan aku yang baek hati..

Then, after 10 kerja dah siap.. No more kerja kut.. Then lepak di ohpiz.. Tetiba dapat mesej via watsapp.. Hari ni kawan aku sorang birthday.. Aku tak tau sebab aku dah teda FB.. Kengkawan yang lain dah plan.. Tetiba aku di lantik jadik driver.. Maka, KFC dan kedai cake jadi destinasi.. Firstly memang nak pegi SR.. Tapi aku cakap, tak berbaloi.. Mahal dan dapat sebijik jak.. Jadi, kitorang pigilah di sebuah kedai kek.. Butterfly.. Mengambil dua bijik kek dengan harga RM 45 sejiibikk.. Cuppucino dan Fruttie Flavour.. Hani order PolcaDots Cup Cake.. Dan majlis berlangsung kira-kira jam 12 tengahari.. Dan aku rasa, itu jak 2 drumstick KFC aku makan sehinggalah sekarang ini.. Masih belom lapar bah.. Uhuhuhuhu..

Ingat mau balik jam 2 petang.. Teringat ngan kaen aku dekat ampaian.. Sekali, aku dapat panggilan telefon dari unit pemasaran.. Another iklan untuk di buat. Kali ni untuk Promosi Mitshubishi sempena Raya yang akan datang.. Aku buat lah sampai jam 4.. Sebab diorang mau hari ni jugak di hantar.. Chesss!! Suka buat kerja last minutes.. Aku jugak yang fenin.. Huhuhu..

Dan akhirnya, jam 4.30 baru aku bergerak pulang.. Melalui jalan yang tidak terlalu jamp.. Beginilah kan.. Kalau mau lari dari jamp kena carik laluan berbeza dan balik lebih awal.. Tapi yang pasti, hari ini aku memang boleh balik awal pun.. Sebab aku kerja awal pagi.. Huhuhuhu..

Sampai ke umah, aku banyak berfikir tentang apa yang berlaku keatas kehidupan aku dan keluarga.. AKu cuba call mak aku.. Tanya khabar.. Alhamdulilah semua pun sihat..  Mak dan bapak aku baru pulang dari kebon.. Mengusai rumput yang sama tinggi dengan jagung yang bapak aku tanam.. Ahahahaha~~ Dulu tanam ubi keledek.. Dan kali ni dia tanam jagung lax.. Begitulah bapak aku.. Tengok orang berkebon, dia pun mula lah sibuk berkebun gak.. Yang pasti, kerja hakiki sebagai seorang pemandu lori masih tetap dia lakukan.. Itu pasal lah rumput sama tinggi dengan bibit jagung yang dia tanam.. Huhuhuhu.. Sempat gak kim salam dengan bapak.. Bapak!! I Love You!! Selamat Hari Ayah Bapak ku!! :((

Cuba bercerita dengan lebih mendalam.. Mak aku as usual cool.. Tapi suara dia jelas menceritakan kerisauan dia dalam banyak perkara.. Lori.. Adik aku.. Pasal aku.. Pasal orang sekeliling.. Hurmm.. Mak! Selagi kita masih bergantung dengan kudrat sendiri, mak ndak payah mau sibuk dengan kenyataan orang.. Diorang mau cakap apa peduli.. Itu hak diorang.. Yang penting, kita bergerak dan berdiri atas kemampuan sendiri.. Bukan meminta dengan diorang.. Mak aku tertekan dengan soalan keluarga belah bapak aku.. "Anak kau ada belikan kamu rumah?" Goshh~~ Kenapa mesti soalan itu? Jaga hal sendiri lah.. AKu mo beli rumah aku punya hal.. Bukan aku meminjam duit kau pun.. Aku mau tinggal bawah jembatan pun aku rasa ko ndak kisah.. Sebab aku yakin, ko tidak akan datang membantu.. Barangkali melihat dan tersenyum sinis jak kali.. Kannn!!! Rezeki tuhan itu luas..

Mak aku.. Macam biasa dia cool saja dengan perkara yang sedang membelenggu dia.. AKu tau dia tertekan.. Aku minta maaf sebab belum mampu memberikan dia apa yang selayaknya anak berkerja kasi.. Mak aku faham.. Aku masih belum mampu.. Dan aku masih sedar akan tanggung jawab aku sebagai anak sulung.. Dan, aku nekad untuk melakukan sesuatu.. Walau mak aku larang.. Tapi, aku rasa aku mesti cuba.. Bertitik tolak dari frasa seseorang yang sangat aku sayang.. "Tidak salah mencuba dari terus memberi alasan"..

Risiko itu memang ada.. Dan aku insya-Allah bersedia menghadapinya.. Oh!! Kenapa perlu aku menagis lagi malam ini!!!!!!! Mak!! Maafkan aku.. :((

No comments: