BERKORBAN

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Hurmm..
Sedih bila memikirkan setiap masalah yang datang tidak mengenal 'que'.. Semua datang berebut-rebut.. Langsung tidak memikirkan diri aku yang semakin lemah.. Aku sudah dekat 'mati' dengan semua ini.. Dan kekadang aku mempersoalkan.. "Kenapa tidak kau ambil saja nyawaku? Kenapa sanggup Kau siksa aku begini? Kenapa!!"

Aku sedar.. Kehidupan tidak selalunya indah.. Dan setiap perlakuan menuntut pengorbanan.. Macam membeli kuih.. Kenalah bayar.. Kira kita mengorbankan seringgit dua untik mendapatkan beberapa ketul kuih yang kita suka.. Lepas tuh kena pulak berhadapan risiko pengorbanan tuh.. Ya lah.. Who knows kuih tu basi kah.. Endak sedap kah.. Ndak memenuhi selera kah.. Dan disitu kita patut lihat kebolehan dan kebijaksanaan kita membuat pilihan..


Dan hari ini, jam 5.36 minit petang.. Aku telah membuat pilihan untuk melakukan sesuatu pengorbanan yang selayaknya dilakukan oleh seorang abang kepada adiknya.. Memudahan pengorbanan ini tidak sia-sia.. Dan memudahan semuanya akan dipermudahkan oleh yang di atas sana.. 

Kadang-kadang aku terfikir.. Kenapa huruf 'A' dipanggil sebagai 'ea'.. Kenapa tidak siebut 'bi' atau 'si'.. Pernah juga terlintas bagaimana boleh penggunaan bahasa di dunia ini berbeza-beza walau maksudnya sama?? Apa perlunya semua itu?? Kenapa tidak bertutur dalam 1 bahasa saja?? Mau cakap kita ada berbagai suku? Ada berbagai keturunan? Hurmm.. Bukankah kita bermula dari Adam dan Hawa?? Complicated kan? Hurmm.. Kalau dirungkai semuanya.. Boleh.. Tapi, agak mustahil untuk diselesaikan..

Macam masalah aku ni.. Aku cuba untuk mengambil jalan mudah.. Mudah-mudahan semuanya akan berjalan dengan lancar.. Aku mohon, agar pengorbanan untuk adik aku yang aku sayang ni akan membuahkan hasil yang positif.. Walaupun aku boleh rasa bagaimana realitinya akan datang.. Namun, inilah kehidupan sebagai seorang adik beradik.. 

Petang ni saja 5 kali aku buat panggilan panjang dengan mamak aku.. Banyak benar perkara yang perlu dibincangkan.. Sebab, apa-apa hal, aku ndak boleh membelakangkan orang tua.. Untuk kebahagiaan orang, aku akan berkorban.. Untuk aku?? Biarlah.. Rezeki itu bukan datang dari sesiapa melainkan Tuhan Semesta Alam..

Huh! Takutnya aku mengahadapi hari esok.. Namun, demi kebahagiaan keluarga aku.. Insya-Allah.. Aku redho.. Ya Allah! Permudahkanlah segalanya.. Amin~~

No comments: