WARKAH SEORANG TEMAN

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Hyeppzz :((
Sumpah! Mood aku hari ni sangat sedey bila membuka FB dan seorang daripada rakan baik aku meluahkan rasa tidak puas hati dia dengan aku.. Katanya aku banyak berubah dari yang dia kenal dulu.. Dan semua ini membuat aku semakin keliru.. Hurmm..

Dia merupakan seorang kawan yang aku kenal masa kami belajar dulu.. Aku dah anggap dia kakak aku.. Kalu ada apa-apa di KK ni aku selalu mengadu dengan dia.. Dan dia juga selalu nasihatkan aku.. Huh! Sesungguhnya beruntunglah kamu jika aku sudah tidak memperdulikan kamu.. Kerana sesungguhnya, kamu akan terlepas dari bahana seorang kawan yang tidak tahu menghargai hasrat dan perasaan kawan yang lain.. Bodohnya aku!!


Menyesal?? Sudah tidak berguna.. Katanya, dia tidak membenci aku.. Cuma dia agak terkilan melihat perubahan yang sungguh banyak berlaku ke atas manusia bernama Saat ni.. Aku tahu, kalau dia kecewa rentetan kejadian 21 hingga 23 Jun yang lalu.. Aku mematikan dan menutup semua pintu untuk mereka bersama aku.. Sedangkan mereka ingin sangat melakukan sesuatu untuk aku pada hari lahir ku.. Maaf! Aku ndak bulih.. Dan aku sangat sedih bila meraikan hari jadi..

Esah! Aku minta maaf andai aku telah melukakan hati kamu.. Kamu adalah antara kawan aku yang terbaik jugak.. Rajin memberi teguran.. Pasal sembahyang especially.. Dan mungkin sudah terlalu banyak kesedihan yang aku lontarkan kepada kamu sejak akhir-akhir ini membuat kamu kecewa dengan aku.. Esah! Percayalah.. Dengan meninggalkan aku, kamu tidak mampu merubah apa-apa.. Dengan memerhati, dan membuat penilaian, hati kamu akan lebih terguris.. Tolonglah aku!!

Kalau sebelum ni, aku menghabiskan masa sendirian di rumah.. Di tepi laot sehingga larut malam.. Tapi, sejak beberapa bulan lalu, aku semakin rancak berteman dengan 'kupu kupu malam'.. Yeah! Aku tidak nafikan itu.. Dan sekarang ni aku sudah meninggalkan solat.. Sudah jauh menyimpang pun.. Masuk keluar pub yang sedangkan sebelum ini aku langsung tidak pernah jejak.. Tapi, belum setitis pun air syaitan itu mengalir di tekak aku.. Melainkan beberapa insiden yang pernah aku luahkan padamu sebelum ini..

Aku tau ko kecewa dengan perubahan aku yang sangat drastik begini.. Dan aku juga bimbang dengan perubahan aku Cik Esah!! Sesungguhnya aku manusia yang hina.. Sering menagih simpati dengan ko bila aku mempunyai sebarang masalah.. Merayu meminta pendapat dan jalan keluar.. Dan mungkin kamu kecewa bila nasihat yang kamu beri itu kelihatan seolah aku tidak manfaatkan.. Percayalah.. 27 Tahun hidop aku di dunia.. Menipu kalau aku tidak pernah fikir akan semua yang pernah kau ungkapkan.. Segala nasihat yang engkau alirkan.. Tidak sia-sia sebenarnya.. Dan teguhnya aku di sini juga disebabkan nasihat yang masih aku simpan.. Bagaimana nih?? Sekali lagi aku gagal dalam mempertahankan suatu hubungan..

Mesej yang kau hantar betul-betul memberi kejutan pada aku.. Ini kali kedua aku mengecewakan kamu.. Sekali masa belajar hari itu.. Malangnya, aku masih gagal dalam bab pujuk memujuk ni.. Hentikanlah tagismu demi seorang insan yang tidak berguna seperti aku.. Aku akui, kalau aku bukan kawan yang terbaik.. Bahkan sering menyakiti dari menyayangimu.. Namun, mengapa kau berputus asa untuk memberi tunjuk ajar pada aku untuk menjadi kawan yang baik bagi ko? Atau ko juga mempunyai impian sama seperti orang lain.. Ingin melihat aku hancur di mamah nafsu yang masih belum mampu aku kawal? Sehingga aku gila dengan diri sendiri?? Hurmm.. Ya Allah!! Dugaan apakah ini??!!

Saat...Satu2nya yg buat hati sy tenang...kuat...dan yakin adalah DOA. KepadaNya sy mengadu...memohon...meminta dan merayu. KepadaNya juga sy meluahkan segala2nya, segala rs bimbang, takut, marah, sedih...dan sayang. KepadaNya sy mohon bimbingan supaya tindakan sy berlandaskan rasional bukan emosi. KepadaNya jua sy minta diberi kekuatan agar diberi petunjuk.


Saat...Allah lebih mengetahui...Dia Lebih berkuasa...Dia Maha Perancang...Dia yang mampu mengubah segala2nya...Walau sekeras mana pun hati manusia, biar seteguh mana pendirian insan...hanya dengan lafaz "Kun Fayakun" Dia boleh mencairkan hati batu itu, meruntuhkan pendirian teguh itu...jadi, kenapa sebagai insan yang penuh kehinaan dan dhaif dgn pahala kita selalu ingkar perintahNya...lalai dgn suruhanNya...sombong untuk mengadu padaNya. Sedangkan Dia ada segala2nya dan jika mahu Dia mampu memberikanNya. 

Saat...sy minta maaf, byk perkara sy buat utk kamu, lebih banyak menyusahkan dr menyenangkan, lebih byk menyakitkan dr menggembirakan...tapi dlm masa yg sama, saya juga yakin..sy kwn yg lebih byk m'ingatkan dr membiarkan...lbih byk menegur dr memuji...lebih byk bkasar dr blembut...dan lebih menyayangi dr membenci...harap ko juga yakin dgn semua itu.

Saat...buat masa skrg, sy lebih senang begini...diam, perhati dan menilai. Kamu sgt jauh berbeza dr Saat yg sy kenal. Luarannya kamu tetap sm, tp rohani, pendirian, kekuatan, naluri dan jiwa kamu...sgt jauh dr tapak yg sepatutnya itu kamu...saya cuba utk membuat tanggapan yg baik, berfikiran positif dan bertindak rasional. Insyallah Saat, dgn bantuan Allah dan doa2 kita..Dia pasti bg petunjuk arah di mana sepatutnya laluan kita. Jangan pernah tinggal solat...itu kunci paling utama dlm menjaga hubungan dgn Allah..jaga solat..jaga solat dan jaga solat. Selalu berselawat dan jaga hubungan dgn ibu bapa serta keluarga. 

Kamu anak sulung, abang kepada adik2 serta contoh yng sepatutnya menjadi ikutan adik2...sy tidak mahu kamu lemah...mudah penat dgn Allah dan sombong kpdNya..mudah lupa dgn perintahNya, ingkar dgn suruhanNya serta leka dgn pujukan syaitan. Yakin dan sentiasa ingatkan diri kamu yg Allah ada selalu utk bantu, jaga dn melindungi kita...Allah maha berkuasa Saat...mesti yakin dgn itu.

Kalau Tuhan padamkan nama sy dr menjadi kwn yg menyayangi kamu, yakinlah..Dia mesti gantikan kwn yg lebih baik...yg mahu mbimbing, menjaga dan lebih mnyayangi kamu...Bijaklah dlm menilai siapa kwn yg tbaik utk diri kita...Bukan kwn yg tbaik utk melakukan silap..melakukan dosa dan mensia-siakan usia yg dianugerahkan Tuhan.

Saat...Bila2 masa Dia mahu menarik nyawa hamba2Nya...Dia tidak kira sama ada org itu muda, kuat, ensem, wangi atau berbakat dan punya ramai kwn. Kalau dia perinthkan utk kita menemuiNya...biar pun dlm keadaan kita sedang bergelak ketawa dan bersuka ria...pasti ajal kita tetap datang. Jadi..apa yg kita mahu bawa utk tunjukkan kpdNya yg kita hamba yg selalu menjaga solat dan m'amalkan semua perintahNya dgn ikhlas???hamba yg tidak henti2 memohon ampun dan petunjuk??hamba yg selalu cinta dan syg Tuhannya??adakah amal yg kita bawa sudah mencukupi???marila bersama2 kita renungkannya Saat...

Satu yg sy mahu bgtau...sejak byk bfikir tntg ko, sy selau sedih, hati sy selalu lemah...dan akhirnya sy lebih byk menangis. Smpi bila Jess tanya psl ko, sy lebih rela ckp jgn dulu ckp psl Saat sbb sy xmau sedih dpn dorang...Jaga diri baik2, jaga kesihatan, mkn dgn t'atur...baibai (T.T)

Dan aku akan simpan mesej ini dan cuba mengumpil kata positif disebaliknya.. Aku sayang ko!! Dan akan tetap sayang ko.. :((

No comments: