ESOK

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Sudah jam 3.30 pagi.. Namun aku blom lagik tidor.. Mata semakain perkara pulak ni malam.. Seketika memikirkan berbagai hal yang sering datang secara tetiba saja.. Ni yang buat aku ndak suka kalu ndak boleh tidor.. Banyak sangat fikir.. Sebelum-sebelum ni mudah saja tidor.. Kekadang tyme sms dengan someone pun bulih tidor jugak.. Uhuhuh..

Mungkin aku dah kenak tu penyakit ndak bulih tidor.. Insomnia.. Huhuhu.. Ni la bha kalau sendirian begini.. Ndak bley tidor pun susuah.. Kalau sudah ndak boleh tidor, mula ah kepala terfikir.. Kan bagus kalau aku ada kawan.. Dia bley temankan aku.. Bersembang.. Berketawa.. Hahaa.. Imaginasi ini sungguh membuat aku cemburu dengan kehidupan orang lain.. Bahagiaa saja..

Terperuk dalam bilik sejak jam 10.30 malam.. Mematikan semua suis yang ada melainkan suiz kipas.. Menghayati putarannya sambil mata merenung langit yang hitam.. Kelam.. Seperti banyak rahsia yang cuba disembunyikan.. Rahsia kehidupan dan rahsia Tuhan.. Bintang? Sebutir pun tidak kelihatan malam ini.. Cuaca tidak lah terlalu sejuk pun.. Biasa-biasa saja nih.. hurmmm..

Kehidupan.. Banyak orang banyak ragam.. Bukan semua tuntutan orang itu sama seperti tuntutan kita.. Banyak yang beza dan amat sedikit yang sama.. Kalau ada yang sama pun, mustahil mau cari kesamaan yang betul-betul sempurna.. Sebab itu, setiap orang sukar untuk hidup sendiri.. Kerana kesempurnaan itu bisa dikecapi bila bersama..

Kesempurnaan.. Tiada satupun insan yang tidak menginginkan kesempurnaan.. Terkadang, kesempuraan yang kita lihat pada orang lain, adalah kekurangan pada mereka.. Begitu juga sebaliknya mereka.. Sesungguhnya hidup ini tidak menuntut kita mencari keselesaan.. Bukan juga suatu kesempurnaan.. Bagi aku, hidup ini menuntut kita mencari keredhaan.. Mencari bekalan.. Belajar mengenal erti kesabaran dan bahasa 'syukur'.. Hurmm.. Tapi, macam aku jugak.. Ramai yang alpa..

Aku hari ini adalalah berbeza dengan hari esok.. Kerana setiap langkah yang aku atur menjanjikan satu pengalaman yang pasti membuat aku berfikir.. Belajar.. Dan bertindak mengikut kesesuaian.. Cuma terkadang aku takut berhadapan dengan pandangan dan kritikan di sebalik setiap perubahan.. Hurmm.. Tapi aku masih macam dulu.. Hanya terkadang keliru..

Andai satu hari nanti aku berubah.. Yakin dan pasti, hati ini masih menginginkan sesuatu yang sama dari kamu.. Yakinlah itu.. Meskipun ramai yang percaya.. 'Hari ESOK seharusnya lebih baik dari hari ini'

Tahniah Pandalela Rinong atas Pingat buat Negara tercinta.. :((

No comments: